معرفی بازی تکن 8

بررسی پشم‌ریزون بازی Tekken 8

پاول و بروس لی در بازی Tekken 8

کمتر کسی هست که با سری بازی تکن آشنا نباشه. Tekken حدود سی ساله که از شاخ‌ترین بازی‌های ژانر مبارزه محسوب می‌شه و چندین نسل باهاش خاطره دارن. Tekken 8 جدیدترین عضو این سری بازی پشم‌ریزونه که اخیرا منتشر شد و قراره بار دیگه عطش مبارزه رو زنده کنه.

سری بازی‌های تکن انقدر شاخ بودن که در کنار مورتال کمبت و استریت فایتر (و تا حدودی سول کالیبر) استانداردهای مبارزه رو تعیین می‌کردند. ولی خوب در سال‌های اخیر مورتال کمبت گوی سبقت رو از رقبا ربوده بود تا اینکه با مورتال کمبت 1 که چند ماه پیش منتشر شده بود خراب کرد و تکن وقت داره تا شکوه گذشته رو با تکن 8 جبران که در ادامه با نقد و بررسی که از این بازی می‌کنیم، می‌گیم که چطور تونسته به این مهم دست پیدا کنه.

داستان اصلی بازی تکن 8 از چه قراره؟

همونطور که می‌دونید داستان سری بازی‌های تکن حول یک تورنومنت موسوم به King of Iron Fist Tournament می‌گذره. برگزارکنندگان تورنومنت یعنی خاندان میشیما و مبارزاتی که بین هیهاچی پدربزرگ، کازویا پدر و جین نوه هست بخش اصلی داستان رو تشکیل می‌ده؛ از طرفی شرکت‌کنندگان تورنومنت هر کدوم انگیزه‌ی خودشونو برای شرکت توی تورنومنت دارن و هرکدوم داستان جداگانه‌ای دارن و این روایت‌های متفاوت تر یک داستان از جذابیت‌های همیشگی سری بازی‌های تکن بوده.

در انتهای بازی تکن 7 دیدیم که کازویا، پدرش هیهاچی یا همون بابا برقی خودمون رو از صخره مذاب به پایین انداخت. البته معلوم نیست که هیهاچی واقعا مرده یا نه ولی به هر حال کازویا مهم‌ترین رقیب خودش رو کنار زد و به هدف خودش یعنی در اختیار گرفتن کل دنیا نزدیک‌تر شد!

تحلیل و نقد و بررسی بازی Tekken 8

در این بین نیروهای مقاومت به رهبری لارس تنها راه مقابله با کازویا رو جین، پسر کازویا می‌دونستن و جین قراره که با خودشناسی و بازگشت به ریشه‌ها و سرزمین مادری، هم با نفس خودش و هم با پدر خودش برای نجات دنیا وارد نبرد بشه!

داستان تکن 8 برخلاف تکن 7 که خیلی دارک بود و پیچیدگی‌های زیادی داشت، یه مقدار سر راست‌تر شده و یه حالت انیمه‌ای پیدا کرده. این طوریه که جین با کشف قدرت اراده و قدرت دوستی قراره به جلو پیش‌ بره. البته تکن از لحاظ روایت داستان و کارگردانی هنری خیلی تر و تمیز کار کرده و باعث می‌شه تا داستان بازی روایت حماسی و پشم‌ریزونی داشته باشه که داستان اصلی رو جذاب‌تر می‌کنه.

البته داستان اصلی متاسفانه کوتاهه و توی نهایت یکی دو شب تموم می‌شه.

جین و کازویا در بازی تکن 8

بازگشت فیلم آخر برای شخصیت‌ها به تکن 8

تکن‌های قدیمی این طور بود که برای هر شخصیت یه داستان وجود داشت و با رفتن مراحل بازی با اون شخصیت در نهایت یه فیلم باحال برای اون شخصیت پخش می‌شد.

متاسفانه توی تکن 7 این بخش عملا حذف شده بود و داستان‌های شخصیت‌های غیر از خاندان میشیما خیلی سطحی و در قالب یک رویداد روایت می‌شد.

خوشبختانه این بخش و کلیپ آخر هر شخصیت به تکن 8 برگشته و شما با بردن 5 نبرد در برابر رقبای خاص هر شخصیت یه فیلم خیلی باحال و احتمالا سمی رو مشاهده خواهید کرد که حتما موجبات خنده و شادی شما رو فراهم می‌کنه.

مخصوصا فیلم‌های پاول و بروس لی (مارشال لا) که بسیار تراز هستند و امکان نداره موقع دیدنشون از خنده پاره نشید.

پاول و بروس لی در بازی Tekken 8

مبارزات تکن 8 چجوریاس؟

تکن 8 سیستم مبارزه‌ی شخصیت‌ها رو خیلی خیلی عوض کرده. تکن‌های قدیمی یه حالت مبارزه‌ی کلاسیک داشتن که این موضوع تا Tekken Tag Tournament 2 هم ادامه داشت. یعد از اون توی تکن 7 به مبارزات تغییر دوربین و حالت خشم اضافه شد که به نظر من خیلی موفق نبود.

اما تکن 8 تمرکز رو برده روی سینمایی کردن مبارزات و افزودن افکت‌های تصویری و صحنه آهسته و رجز خوانی و خیلی چیزای دیگه که فایت‌ها رو بسیار پشم‌ریزون کرده.

 البته نمی‌دونم این سیستم سینمایی مبارزات که یهو وسط فایت از یه زاویه دیگه یه حمله رو نمایش می‌ده و بازی از کنترل بازیکن‌ها برای چند ثانیه در میاد تا چه میزان برای بازی بین 2 تا آدم جوابه یا نه چون من تکن 8 رو تنهایی بازی کردم ولی توی مبارزات با خود CPU این افکت‌ها و حالت خشم‌ها بسیار بازی رو جذاب کرده و ترازه.

گرافیک تکن 8 در چه حدیه؟

توی فیلم‌ها و کلیپ‌ها که حرفی نیست و گرافیک ویدیوها کاملا پشم‌ریزونه ولی توی مبارزات یه مقدار عجیب و غریبه. بعضی وقتا گرافیک مبارزات عالیه ولی بعضی وقتا انگار یه سری textureهای استیج مبارزه لود نمی‌شن و یه مقدار گرافیک پایین به نظر میاد.

نینا در تکن 8

من اوایل از fsr 2 حالت Quality اش استفاده کردم و تنظیمات گرافیک رو روی High 1080p گذاشتم. مشکل فریم نداشتم و معمولا بین 40 تا 60 بود ولی همین لود نشدن textureها رو اعصاب بود. با سرچ کردن فهمیدم که برای این که textureها درست لود بشن، باید توی تنظیمات گرافیک بازی، بخش همین texture رو روی Ultra قرار بدیم. وقتی این کار رو کردم گرافیک بازی تراز شد ولی این مسئله باعث می‌شد تا بازی خیلی خیلی کندتر از قبل اجرا بشه و fps کلی بیاد پایین.

با بررسی و جستجوهای بیشتر متوجه شدم که fsr 2 اصلا روی تکن 8 خوب کار نمی‌کنه و یه تاخیر الکی رو بازی می‌اندازه که بیشتر گند می‌زنه به بازی تا بهترش کنه. به غیر از fsr 2 چند تا تکنولوژی Upscaling دیگه هم تو بازی هست که NIS و پشماتون بریزه fsr 1 خیلی بهتر از fsr 2 عمل می‌کنن. البته اگه کارت گرافیک جدید انویدیا دارید dlss هم جوابه. متاسفانه fsr 3 به طور رسمی تو بازی وجود نداره و باید با mod توی تکن 8 بریزیدش. من این کار رو کردم ولی خوب نشد اصلا. البته برای mod ها هم ممکنه آپدیت بیاد و درستش کنه.

تحلیل و نقد و بررسی بازی تکن 8

در کل اگه کارت گرافیک قدرتمندی دارید، گرافیک بازی Tekken 8 خوبه و پیشرفت‌های ظاهری خیلی خیلی زیادی رو نسبت به تکن 7 حس می‌کنید، ولی اگه مثل من یه کارت متوسط دارید، باید تنظیمات گرافیک بازی و upscaling اینا رو انگولک کنید تا به یه چیز مناسب برسید. برای من NIS بهتر از همه جواب داد ولی این کاملا به سخت‌افزار شما بستگی داره.

آیا موسیقی متن و آهنگ‌های تکن 8 پشم‌ریزون هستند؟

بازی‌های مبارزه‌ای باید آهنگ‌های انرژیک و با ریتم سریع داشته باشند تا بازیکن رو به وجد بیارن. (یچی مثل آهنگ‌های جورجو مورودر) سری بازی‌های تکن هم همیشه آهنگ‌های منسبی برای مبارزات داشتن که تکن 8 هم از این قضیه مستثنی نیست. آهنگ‌های تکن 8 هم یجورایی حالت آهنگ‌های 8 بیتی بازی‌های دهه‌ی 90 رو دارن، هم موسیقی بازی‌های مدرن‌تر و حتی موسیقی کلاسیک و این ترکیب سبک‌های موسیقی فضای جالبی رو برای Tekken 8 ایجاد کرده. 

برای این که حساب کار دستتون بیاد که آهنگ‌های تکن 8 چطور هستند به این دو سه تا آهنگ گوش فرا بدید.


چه شخصیت‌هایی داخل تکن 8 چه از قدیمیا و چه جدیدا هستند؟

به تکن 8 کلا 3 تا شخصیت جدید اضافه شده؛ ویکتور شوالیه که یه سامورایی فرانسوی (تریپ آلن دلون) با صداگذاری وینست کسل ئه و خیلی گنگ اش بالاست. آزوسنا که یه مزرعه دار قهوه است و برای تبلیغات قهوه به مسابقات اومده و رینا که به نظر میاد با خاندان میشیما ارتباط خاصی داره.

توی قدیمیا هیهاچی متاسفانه نیست (هر چند روحش در چند نفر حلول کرده!) ولی جین و کازویا و پاول و بروس لی و نینا و یوشیمیتسو و کینگ و هوارانگ و خیلی‌های دیگه هستن. جون کازاما، مادر جین هم بعد از 5 تکن غیبت به بازی برگشته! به نظر میاد ادی و احتمالا جولیا و بقیه شخصیت‌هایی که فعلا تو تکن 8 نیستن، در قالب dlc و season pass به بازی اضافه بشن.

در کل تکن 8 فعلا 32 تا مبارز داره ولی خوب احتمالا تا 40 تا و بیشتر هم این عدد ممکنه بره.

خوشبختانه سنت حرف زدن شخصیت‌ها به زبان محلیشون حفظ شده و حرف زدن شخصیت‌ها با زبان محلیشون و با دوبلورهای خوبی که دارن به فضا سازی بازی تکن 8 کمک کرده.

لیست شخصیت‌های بازی تکن 8

سیستم Arcade و فایت‌های سمی تکن 8

از تکن 5 برای این که گیمرها یه هدفی برای ادامه‌ی بازی پس از تموم کردن داستانش داشته باشن یه سیستم رنکینگ و treasure hunt برای شخصیت‌ها اضافه شد. توی تکن 8 پس از نزدیک 20 سال این سیستم بروزرسانی شد و یه حالت داستانی به خودش گرفت.

توی Arcade بازی تکن 8 شما داستان چند تا جوان جاهل رو پیش می‌برید که توی کلوپ‌های بازی دارن تکن 8 بازی می‌کنن و می‌خوان تو مسابقات تکن 8 شرکت کنن.

سیستم Arcade حالت کودکانه ای داره و برای جذب کردن مخاطبان با سن و سال پایین‌تر به تکن ایجاد شده.

والیبال تکن هم اگه اشتباه نکنم آخرین بار توی تکن 3 دیده بودیمش به بازی برگشته و می‌تونید با توپ والیبال با همدیگه مبارزه کنید.

والیبال بازی تکن 8

سیستم مبارزات با دوربین سوم شخص هم اگه اشتباه نکنم آخرین بار توی Tekken 5 و اسپین آف تکن Death by Degrees دیده بودیم، توی برخی مرحله‌های داستان اصلی تکن 8 حضور داره ولی خوب خیلی زمانش کمه. می‌شد بیشتر روش سرمایه‌گذاری کرد.

نقاط پشم‌ریزون

  • + مبارزات سینمایی
  • + پاول و بروس لی
  • + موسیقی متن هیجان انگیز

نقاط غیر پشم‌ریزون

  •  - لود نشدن textureها در صورت نذاشتن گرافیک بازی روی Ultra
  • - کوتاه‌بودن داستان بازی

برای تکن 9 چه برنامه‌ای در نظر گرفته شده؟

داستان بازی توی تکن 8 تموم نمی‌شه و حتی نقش منفی بازی بعدی در آخر تکن 8 مشخص می‌شه. پس نسخه‌ی بعدی یعنی تکن 9 ریبوت نخواهد بود. حتی ممکنه برای تکن 9، جناب هیهاچی میشیما هم به بازی برگرده چون توی تکن 8 هیچ وقت درست و حسابی مرگش تایید نمی‌شه. این که داستان ادامه پیدا می‌کنه و ریبوت نمی‌شه به نظر من چیز خوبیه. خسته شدیم انقدر مورتال کمبت ریبوت شد.

تحلیل فنی و نقد و بررسی بازی Tekken 8 نسخه کامپیوتر

به هر حال فعلا چند سالی رو مشغول تکن 8 هستیم و سازندگان هم حداقل برای دو سال آینده با dlc ها بازی تکن 8 رو آپدیت می‌کنن ولی بعید می‌دونم تا 2029 اینا خبری از تکن 9 باشه.

کلام آخر

بازی تکن 8 تقریبا همون چیزی بود که می‌خواستم. موقع بازی کردنش همون حسی رو داشتم که وقتی برادرم dvd تکن 4 رو خریده بود و من از شاخ بودنش پشمام ریخته بود. تکن 8 بازی ایه که اگه تنهایی بازی می‌کنید می‌تونه شما رو حداقل 40 50 ساعت و اگه کسی رو دارید که باهاش بازی کنید می‌تونه شما رو صدها ساعت مشغول کنه.

در هر صورت تکن 8 یکی از شاخ‌ترین بازی‌های مبارزه‌ای چند سال اخیره و مطمئن باشید از بازی کردنش پشیمون نمی‌شید. 

تحلیل فنی و نقد و بررسی بازی تکن 8

روز‌تون پشم‌ریزون

حالا که لطف کردین پست رو تا آخر خوندین یه نظری هم برای ما ارسال کنید تا ما رو هم خوشحال کنید.

دانلود بازی Tekken Tag Tournament 2 برای کامپیوتر نسخه‌ی Wii U
دانلود بازی Tekken Tag Tournament 2 برای کامپیوتر نسخه‌ی Wii U

بازی Tekken Tag Tournament 2 یکی از اسپین‌آف‌های تراز سری بازی تکن ئه که برای PS3 ، X360 و در سال 2012 برای نینتندو Wii U منتشر شد. با پیشرفت امولاتور‌های این کنسول‌ها در سال‌های اخیر، بالاخره می‌تونیم اکثر بازی‌های کنسولی رو روی PC هم اجرا کنیم و Tekken Tag Tournament 2 هم خوشبختانه به مرحله‌ی قابل بازی بودن با کامپیوتر رسیده. به همین منظور ما کامل‌ترین نسخه‌ی بازی Tekken Tag Tournament 2 یعنی نسخه‌ی ...
مطالعه بیشتر

پشم‌ریزون‌ترین موسیقی‌ متن‌های تاریخ بازی‌های رایانه‌ای
پشم‌ریزون‌ترین موسیقی‌ متن‌های تاریخ بازی‌های رایانه‌ای

یکی از مهم‌ترین بخش‌های بازی‌های رایانه‌ای موسیقی متن اون‌هاست. موسیقی متن می‌تونه فضای کلی بازی رو تعریف کنه، احساسات رو به بازیکن منتقل کنه و کلا باعث باشه آدم از گیم لذت بیشتری ببره. توی این چندین دهه‌ای که از ساخت بازی‌های رایانه‌ای می‌گذره، بازی‌های بسیاری بودند که با موسیقی متن‌های زیبا و پشم ریزون خودشونو تو دل هوادارا جا کردن و شنیدن موسیقی متن‌شون سال‌ها بعد از بازی کردن خود گیم، می‌تونه حس خ ...
مطالعه بیشتر

نسخه ریمستر بازی ویچر 3 چه فرقی با اصلیش کرده؟
نسخه ریمستر بازی ویچر 3 چه فرقی با اصلیش کرده؟

خوب به سلامتی نسخه ریمستر شده بازی معظم ویچر سه تحت عنوان The Witcher 3 Complete Edition یا ویچر سه نسخه 4.0 منتشر شد تا بهانه‌ی خوبی باشه که دوباره سراغ این بازی پشم‌ریزون بریم. به محض انتشار بازی من به همراه پسرداییم، آب دستمون بود گذاشتیم زمین، بسته مسته اینترنت خریدیم و سریع بازی رو دانلود کردیم. حقیقتا از حذف لینک‌های دانلود بازی می‌ترسیدیم و گفتیم تا کارگروه لینک‌ها رو برنداشته، هرچه سریعتر دانل ...
مطالعه بیشتر

گنگ‌ترین شخصیت‌های بازی Red Dead Redemption 2
گنگ‌ترین شخصیت‌های بازی Red Dead Redemption 2

رد دد ریدمپشن 2 یکی از شاخ‌ترین بازی‌های سال‌های اخیره. توجهش به جزئیات بی‌نظیره. یکی از همین جزئیاتی که بهش پرداخته شده، شخصیت پردازی کاراکتر‌هاست. هر کدوم از افراد گنگ، ماجرا و Back Story خاص خودشونو دارن و شیوه‌ی تعامل شما با اون‌ها متفاوت خواهد بود. از اون جایی که ارادت خاصی به بازی Red Dead Redemption 2 دارم خواستم با ساختن یک لیست مبنی بر شاخ‌ترین شخصیت‌های این بازی، ادای دینی به سازندگان کرده ب ...
مطالعه بیشتر

تجربه بازی سایبرپانک 2077 پس از نصب آپدیت‌ها
تجربه بازی سایبرپانک 2077 پس از نصب آپدیت‌ها

پیش سایبر کمتر کسیه که اسم بازی Cyberpunk 2077 به گوشش نخورده باشه. سایبرپانک 2077 یکی از مورد انتظارترین بازی‌های تاریخ بود. به علت موفقیت‌های بزرگ سه‌گانه‌ی ویچر توسط سازنده‌اش CD Projekt Red ، همه انتظار یک شاهکار بزرگ رو داشتن. حضور کیانو ریوز در بازی هم که گیلاس روی کیک بود و حتی طرفدارای سینما رو هم جذب Cyberpunk کرده بود.   سایبر نشر احتمالا همه‌مون شنیدیم که سایبرپانک با مشکلات بسیار زیاد ...
مطالعه بیشتر

تجربه بازی god of war 2018 روی کامپیوتر
تجربه بازی god of war 2018 روی کامپیوتر

یادش بخیر دوران پلی استیشن دو. چه بازی‌های شاخی داشت. god of war یا خدای جنگ هم که دیگه جزو نوامیس سونی محسوب می‌شد. امکان نداشت کسی PS2 داشته باشه و god of war نزده باشه. منتهی وقتی دوران PS3 و PS4 و PS5 اینا رسید، انحصاری بودن خدای جنگ و مسائل مالی و گرونیِ هم کنسول و هم خود بازی، خیلی‌ها رو مثل من از این سری بازی شاخ محروم کرد.  خوشبختانه سونی از خر شیطون اومده پایین و یواش یواش داره بازی‌های ...
مطالعه بیشتر

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را وارد کنید.
"پنج به علاوه شش"